januari 13, 2012

funderingar - som vanligt

Alltså jag blir trött på min hjärna som alltid går på högvarv.
Funderar lite (mycket). Säg att jag börjar plugga, kollade CSN och man får 8920 kr/mån med bidrag+lån. En studentlägenhet (inte en CHANS att jag bor i korridor) kostar mellan 2500-3500 där jag vill plugga. Finns ingen chans att jag har råd att plugga i Stockholm. Kan räkna på 3000kr hyra plus el som kanske är på 300kr(?) per månad. Det blir då 5620 kr kvar att leva på. Sen måste man räkna med kurslitteratur, några bussbiljetter (fast det går att cykla till skolan), pengar till mobiler, mat osv.
Kan man klara detta på två personer?

Är så svårt att veta då jag innan fick in ca 15 000kr/mån, inte betalade hyra och kunde lätt bränna alla pengar ändå ;) Hur mycket kostar mat? Har läst om folk som lägger mellan 1500-9000 i månaden liksom :P

3 kommentarer:

Anonym sa...

Plugga i Bangkok!

Blixt sa...

Hej!

Jag pluggade också i Kristianstad och det är en mysig stad :) Vad hade du tänkt att plugga?
JA! man kan klara sig på 5620 kr/mån det gjorde vi + att vi då också har Tino. Men det blir såklart tajt med pengar. Man kan liksom inte leva i lyx utan våra pengar gick mest till mat och buss/tågkort. Man kan ju alltid spara in pengar genom att låna all kurslitteratur, storhandla mat en gång i månaden etc.
Har du planer på att Bom ska följa med dig nu när du åker hem?

Sanna sa...

JAA det går, om man inte äter ute jämt (som typ jag gör) utan lagar storkok och fryser in... Vissa stundeter lever ju 1500 kr / månad i mat. Lättare att tänka på vad du får spendera per dag. 1000kr/månad blir 30 kr /dag till exempel, då är det lättare att hålla koll :)